lørdag den 2. august 2008

En lille ny verdensborger



Så skete det endeligt; min lille datter blev født. Lille er måske så meget sagt. Hun vejer 4490 gram og er 54 cm lang.. En ordentlig kleppert.

Fødslen startede som min første med at vandet gik. Denne gang var jeg på biblioteket med min søn, da jeg lige pludselig havde en fornemmelse af at tisse i bukserne. Vi kom hjem i god ro og orden, fik ringet til min svigermor, der kom og hentede Laurits. Gemalen fik ordre på at tage hjem, og jeg fik ringet til jordemoderen. Ligesom sidste gang gik veerne ikke i gang, så vi blev sendt hjem igen fra sygehuset.
Dette skete tirsdag. Natten til onsdag begyndte jeg at få veer, og kl 5 onsdag morgen gik turen igen til sygehuset.
Denne gang var jeg udvidet 1 cm, hvilket jo er ingenting. Vi blev sendt på en gåtur rundt på sygehuset et par timer, men der var stadig ikke sket mere.
Trods overbelægning ( der blev født 11 børn den dag), fik vi en fødestue, hvor vi kunne hvile et par timer. Så gik der endelig gang i veerne og til middag var jeg udvidet 3-4 cm.
Jeg havde en super jordemoder, der var rigtig god til at hjælpe med at få min vejrtrækning til at arbejde med veerne, så jeg kunne kontrollere smerterne. Da der var vagtskifte kl. 15 fik jeg presseveer, så det var en anden jordemoder, der hjalp det sidste stykke tid. Hun var også bare god. Jeg fik ikke lov til at presse igennem hele tiden, da bebsen simpelthen var så stor, at jeg skulle passe på ikke at briste.
Kl 16.53 blev Mathilde så født. Jeg fik vedrop de sidste 4 veer, så jeg kunne få hende ud.
Så langt så godt... Desværre sad moderkagen fast, så der gik ikke lang tid inden at gemalen fik sin lille pige og jeg blev kørt væk til operation. Lige pludselig var det hele meget hektisk inde på fødestuen.
Jeg var i narkose i godt 1 time, og mistede 1½ liter blod.

Heldigvis havde jeg det så godt torsdag at vi blev udskrevet og kom hjem. Jeg kan dog godt mærke at jeg mangler lidt blod. Jeg er træt... meget træt...

Men jeg har fået verdens indtil videre nemmeste datter. Hun spiser og sover. Storebror er pavestolt og vil hele tiden sidde med hende.

Jeg glæder mig til at lære hende bedre at kende.

20 kommentarer:

Elisabeth sagde ...

TILLYKKE!!

Hvor ser hun dejlig ud! :)

Hygge-Strik sagde ...

Tillykke med prinsessen, hvor er hun dejlig. Nu skal der strikkes i prinsesse-farver :-))
Kh. Bebiane

IF Stjernen sagde ...

Tillykke med den lille datter! Og hun er da lille - Rasmus var 61 cm og vejede 4603 gram :-)

Jeg mistede også en del blod og de første par uger var jeg meget bleg og sov ret meget sammen med den lille.

Jeg glæder mig til at se en masse dejlige billeder af guldklumpen.

Knus Britta

Tineke sagde ...

Tillykke! Du får da godt nok BABY med hjem, hold da helt, mine første 2 børn vejede ikke engang det tilsammen ved fødslen :)

God fornøjelsen med at nyde den lille ny.

Anonym sagde ...

ÅH.. gratulerer! Hun er jo så nydelig!

Lea sagde ...

Tillykke med guldklumpen og alt godt fremover.

Lea sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Pia sagde ...

Hjertelig tillykke med lillesøster - hun ser godt nok dejlig ud :-)))
KH fra Malmö
PiaT

Linda sagde ...

Tillykke med lillepigen, hun ser dejlig robust ud!
mvh Linda

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Et stort tillykke med den "lille" ny verdensborger. Som mor til to store knægte, som også var store - henholdsvis 4150 g og 4550 g og begge 56 cm lange, ved jeg, hvad du har været igennem. Jeg sagde altid, det var rart, de havde lidt sul på kroppen, når de blev syge - der var lidt af tære af.
Held og lykke og mange hilsner til jer.
Mange hilsner
Anne-Mette

Fríða sagde ...

ej, hvor fin hun er! til lykke!
kh.fra Island
Frida

Kate sagde ...

Hjertelig tillykke med søster. Hun er så mild og god ud.
Jeg håber, at du snart kommer til hægterne, 1500 ml mistet blod, det lyder ikke rart.

Mange hilsner
Kate

Jane sagde ...

Hej Lisbeth
Tillykke med den lille prinsesse Mathilde.

H sagde ...

Rigtig hjertelig TILLYKKE med Mathilde, hvor ser hun bare nuttet ud !!
Tænkte nok der var en 'årsag' til der ikke var så meget aktivitet her på bloggen ;)
Håber du hurtig bliver FRISK og fyldt med energi.

Kram og kærlige tanker til dig og familien
Hanne fra fødsdagsgruppen

Taxastrikkeren sagde ...

Hjertelig tillykke med datteren.Det var da en gevaldig langtrukken fødsel du har været igennem.Jeg syntes da hun har den helt rigtige størrelse - lidt større end mine piger var,da de blev født.Håber din træthed går hurtigt over.Dejlig unge:-)

Vivi Aggergaard sagde ...

Tillykke med din skønne datter.. sød ser hun jo ud...
Kh Vivi

Lisbeth sagde ...

Tak for alle hilsnerne. Der skal nok komme flere billeder på, også af strik.. jeg skal bare lige vågne.. :-)

Mona sagde ...

Tillykke

Med den søde lille pige:-)

hanneb sagde ...

Hjertelig tillykke med din skønne datter. Ja, hun er ikke helt líllebitte:-) så kan godt forstå at det var hårdt.
Alt godt til dig og din familie.
KH Hanne

Githa sagde ...

Hej Lisbeth

Du får lige et forsinket tillykke herfra. Kendte desværre ikke til din blog før Hanne fra vores fødselsdagsgruppe henviste til den - ups :-)
Meeeen, så kan jeg sidde og læse lidt i din blog i aften ;-)

Endnu engang tillykke med "lillepigen"

Githa